Voordeel alle aard bedrijfswagens wordt iets duurder in 2015
Één van de elementen om het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens te berekenen is het CO2-percentage. Het CO2-percentage wordt bepaald in functie van de referentie-uitstoot. Een hogere CO2-uitstoot betekent een mindere propere wagen en een hoger voordeel van alle aard. De referentie-uitstoot wordt elk jaar bij koninklijk besluit vastgelegd. Ook in 2015 daalt de referentie-uitstoot een beetje, waardoor het CO2-percentage stijgt en het voordeel duurder wordt.
Het voordeel van alle aard wordt berekend volgens de formule:
Catalogusprijs x CO2-percentage x 6/7 x leeftijdsfactor.
Het CO2-percentage en de referentie-uitstoot
Het CO2-basispercentage van 5,5 % is gekoppeld aan de referentie-uitstoot. Naar gelang het voertuig vervuilender is dan de referentie-uitstoot, stijgt het percentage; naar gelang het voertuig milieuvriendelijker is, daalt het percentage.
Deze referentie-uitstoot wordt uitgedrukt in gram per kilometer en wordt elk jaar bij KB vastgesteld. Zo kan de regering inspelen op het feit dat wagens steeds milieuvriendelijker worden, door de referentie-uitstoot te verlagen.
Per gram CO2 per kilometer meer uitstoot, zal het basispercentage stijgen met 0,1 %.
Hoe lager dus de referentie-uitstoot wordt vastgelegd, hoe groter de kans dat uw bedrijfswagen in werkelijkheid meer uitstoot: hierdoor zal het CO2-percentage in de formule stijgen en zal uw wagen dus duurder worden.
De referentie-uitstoot voor 2015
- voor dieselwagens: 91 gr./km (in 2014: 93 gr./km)
- voor benzine, LPG en aardgas: 110 gr./km (in 2014: 112 gr./km).
Hoeveel wordt mijn wagen duurder in 2015?
Een nieuwe wagen van 40.000 EUR, met benzinemotor en een uitstoot van 125 gr./km.
In 2014 bedraagt het CO2-percentage: 5,5 % + 1,3 % (want 13 gram meer uitstoot dan de referentie-uitstoot van 112 gr./km) = 6,8 %.
Het voordeel bedraagt dan 40.000 × 6,8 % × 6/7 × 100 % = 2.331,43 EUR.
In 2015 bedraagt het CO2-percentage: 5,5 % + 1,5 % (want 15 gram meer uitstoot dan de referentie-uitstoot voor 2015 van 110 gr./km) = 7,0 %.
Het voordeel bedraagt dan 40.000 × 7,00 % × 6/7 × 100 % = 2.400,00 EUR.
Als we abstractie maken van de leeftijdscorrectie (dus opnieuw uitgaan van een nieuwe wagen, hetzelfde model, zelfde uitstoot) kost de bedrijfswagen u dit jaar net geen 70 EUR meer. U betaalt dus 3 % meer dan vorig jaar. Gemiddeld zal wie met een bedrijfswagen ook privé rondrijdt 2,5 tot 5 % meer betalen in 2015.
Aangezien de wagen echter ondertussen een jaar oud is, mag wel de leeftijdscorrectie toegepast worden. Die bedraagt 6 % per jaar. Als we daar ook rekening mee houden, bedraagt het voordeel voor 2015 : 40.000 × 6,8 % × 6/7 × 94 % = 2.256,00 EUR.
Nota Bene
Als u met uw wagen al aan het hoogste mogelijke voordeel zat (benzinewagen met uitstoot van meer dan 237 gr./km of dieselwagen met uistoot van meer dan 218 gr./km), gaat u niet nog meer betalen.